PM: Holstebro snyder den frygtede butiksdød

Partnerskab der samler alle aktører i Holstebro midtby

PM: Holstebro snyder den frygtede butiksdød

29/06/2021 Uncategorized 0

Juni 2021

En ny opgørelse af butiksdød overrasker positivt: Antallet af fysiske butikker er ikke faldet. I Holstebro midtby oplever man den samme udvikling med kun ganske få tomme lejemål. Det skyldes en lang række faktorer, blandt andet samarbejde og nytænkning, lyder det fra formanden for Cityvækst, Maj Britt Rosenmeyer Olsen.

Formandskabet i CityVækst Holstebro. Fra Venstre: Næsteformand: Michael Ulsted (Thiele Optik), Formand: Maj Britt Rosenmeyer Olsen (Holstebro Udvikling P/S), Tejs Madsen (Madsen Byg), Jens Kristian Larsen (Handelstandsforeningen), Steen Brokjær (Holstebro Kommune)

I flere år har den truende butiksdød været på dagsordenen i både store og små byer i hele landet. Derfor har en ny undersøgelse – foretaget af Urland for Realdania – af det seneste års udvikling i otte handelsbyer også været ventet med spænding. Heldigvis overrasker tallene i analysen positivt. Den viser nemlig, at der samlet set er næsten det samme antal fysiske butikker i de otte byer nu som for et år siden. Der er lukket 175 butikker, men åbnet 176 nye.
Den udvikling kan Holstebro Cityvækst, som består af Holstebro Udvikling P/S, Holstebro Handelsstandsforening, Holstebro Kommune, Holstebro Turisme, kulturinstitutioner og ejendomsejere i bymidten og således samler alle aktører i bymidten, kun nikke genkendende til.

– Vi er inde i en rigtig god udvikling i Holstebro, hvor flere eksisterende butikker er rykket i større lejemål og nye butikker er rykket ind i tomme lokaler. Vi har lige nu 24 tomme lejemål total set, men syv af dem er udlejet midlertidigt til popup-butikker og tre er der indgået aftaler om permanent udlejning af, siger formanden for Cityvækst, Maj Britt Rosenmeyer Olsen.
Dermed har Holstebro bymidte cirka 14 tomme lejemål, hvor kun de otte reelt er klar til udlejning, mens de resterende seks har brug for en gennemgribende renovering, inden de reelt kan udlejes. Det giver en procentdel af tomme lejemål på cirka 2,7.

– Det er flere år siden, vi har haft så få tomme lejemål og dermed så levende en bymidte, siger Maj Britt Rosenmeyer Olsen og peger på, at den lave procent af tomme lejemål næsten kan gå hen og blive et positivt problem.

– En by har faktisk brug for tomme lejemål for at kunne skabe udvikling, lade butikker flytte rundt og lade nye komme til. I mange år har butikslivet i Holstebro været præget af, at butikkerne er flyttet rundt i gågaderne.
Men de seneste år er der desuden kommet mange nye til – både lokale der kaster sig ud i iværksætterlivet og butikskæder udefra. Det er meget givende for vores by, siger hun.


Samarbejde, netværk og nytænkning
Maj Britt Rosenmeyer Olsen mener, der er mange faktorer, som spiller ind på udviklingen i Holstebro. Blandt andet at byen ligger godt rent geografisk, som den eneste større by i en stor radius.

– Og så er jeg slet ikke i tvivl om, at Corona-pandemien og nedlukningerne også har skabt en positiv udvikling:
Dels har folk fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at have en levende midtby med levende butikker. Et sted, hvor man mødes, ser og bliver set. Et socialt og kulturelt knudepunkt i byen. Folk har oplevet, at det med at sidde hjemme foran skærmen ikke er løsningen på alt, siger hun og fortæller at en brugerundersøgelse foretaget i gågaden med knap 300 respondenter, taler sit tydelige sprog:

– Byens borgere vil gerne butikslivet og detailhandlen og de har i den grad også bakket op både under og efter Corona-nedlukningen. Knap 20 % siger at de forventer at bruge gågaden 8-11 gange om måneden, mens knap 40 % siger at de vil bruge gågaden 4-7 gange om måneden i fremtiden, og stort set alle siger, at de efter genåbningen i højere grad igen vil bruge de fysiske butikker frem for at handle på nettet, som de gjorde under nedlukning. Det er alt sammen meget positivt.


Samtidig vurderer Maj Britt Rosenmeyer Olsen, at butikkerne også har brugt corona-tiden til at lære:

– De dage, hvor kunderne kom af sig selv, når man åbnede døren, er ovre – og mange af de butikker, som klarer sig godt i dag, er dem, der har formået at tænke nyt, siger hun og uddyber, at hvis man udelukkende fokuserer på pris, så vinder net-butikkerne. Men når de fysiske butikker formår at give eksempelvis en oplevelse, høj service, gode varer, flot indpakning eller god stemning, kan de vinde kundernes loyalitet.

– Mange butikker har udvidet med webshop, ligesom mange har gjort sig rigtig gode erfaringer med livesalg på eksempelvis Facebook. På den måde kan de udnytte spildtimer med at passe webshoppen og pakke ordrer. Stort set alle de butikker, der åbner nu, har en eller anden form for webshop tilknyttet, og i Cityvækst arbejder vi på at udbrede de gode erfaringer til de øvrige detailhandlere i byen, så Holstebro også kan blive Danmarks bedste e-handelsby. Holstebro har et endnu uforløst digitalt potentiale, som vi ikke må overse.


Kæmper alle for et fælles mål
Andre faktorer er i følge Cityvækst-formanden den velfungerende midtby med smukke gågader og et hyggeligt miljø. Dertil kommer, at prisniveauet på lejemålene har fundet et realistisk leje i Holstebro.

– Det er klart, at det gør Holstebro attraktiv og skubber til den positive udvikling. Det samme gør uden tvivl det samarbejde, som vi har blandt alle aktørerne i bymidten. Vi kæmper alle for et fælles mål frem for at se på vores individuelle interesser. For det hele hænger sammen; jo flere lejemål, der er lejet ud, desto bedre for alle. En attraktiv gågade trækker flere kunder til gavn for alle, siger Maj Britt Rosenmeyer Olsen og understreger, at det fortsat er hårdt arbejde.

– Den positive udvikling, vi er inde i nu, må ikke blive en sovepude. Det kræver fortsat hårdt arbejde at gøre os attraktive, men jeg tror på, at vi sammen har fundet vejen. Andre byer kigger misundeligt mod os og det, vi har gjort, så hvis vi læner os tilbage nu, bliver vi overhalet – og så kan vi begynde forfra om 10 år. Vi skal fortsat sørge for at være first movers på visse områder og holde os skarpe, så vi kan fastholde den positive udvikling. Ellers kan det hurtigt gå den anden vej.


Nye forretninger siden 2019
Lykke og toft
Tøjeksperten
Espressohouse
Wium Optik
Noa Noa
Salon salon
Bent
Do Dougnuts
D`s Pita
Hørecenter i Østergade
Karma sushi
VICLARA