Cityvækst Holstebro skaber liv i tomme lokaler og skjulte afkroge i midtbyen

Partnerskab der samler alle aktører i Holstebro midtby

Cityvækst Holstebro skaber liv i tomme lokaler og skjulte afkroge i midtbyen

16/12/2021 Uncategorized 0

Cityvækst Holstebro tilbyder tomme butikslokaler til både unge og ældre holstebrogensere med idéer, og samarbejder med andre aktører om at skabe liv i midtbyen: ”Vi ser, at der er en stor interesse for at være en del af det,” lyder det fra formanden, Maj Britt Rosenmeyer Olsen.

Der er ofte liv i Holstebros gågade – især i juletiden. Foto: Best Western Hotel Royal.

Af Simone Bech


Regnen siler ned. En bidende kulde rammer de trofaste holstebrogensere, som alligevel har bevæget sig ud på den over 1.750 meter lange gågade med over 200 butikker. Med søgende blikke og badet i julelysenes skær fra oven ser de nysgerrigt ind i de pyntede butiksfacader. Trods regn og kulde forstår man godt, at holstebrogenserne bevæger sig ud på den befærdede gågade, som de seneste årtier er blevet kåret som Danmarks bedste og hyggeligste.

Liv i den vestjyske by

I hjertet af gågaden, på Nørregade 13 lige ved siden af Slagter Bertelsen, ligger Cityvækst Holstebro i Huset for Vækst og Udvikling.
”Vi er en forening af alle de aktører, som har en interesse i bymidten, heriblandt kommunen og kulturinstitutioner, og vi er gået sammen, fordi vi vil skabe mere liv i midtbyen,” fortæller formanden for Cityvækst, Maj Britt Rosenmeyer Olsen, som sidder med en varm kop kaffe i hånden. Hun uddyber, at de er gået sammen med andre aktører, fordi bymidten skal stå sammen i et bredere fællesskab: ”Hvis vi skal skabe liv i gågaden, så skal vi involvere alle.”

Maj Britt Rosenmeyer Olsen siger med et bredt smil, at Holstebro lige nu er Danmarks bedste handelsby, men at de også har erkendt, at der skal mere til end bare butikker – især med fremkomsten af internethandel.

”Når folk kommer ind i bymidten, så kommer de ikke kun for at handle. De kommer også for en oplevelse af byens rum og den stemning, som er der – for eksempel er der noget god musik, som vi kan lytte til. Og det er lige præcis den stemning, som vi i Cityvækst gerne vil understøtte,” fortæller Maj Britt Rosenmeyer Olsen.


Et tomt butikslokale forvandles til keramikworkshop

Det er da heller ikke tilfældigt, at Cityvækst Holstebro befinder sig midt i gågaden, for de ønsker at være i tæt kontakt med borgerne.


”Det er borgerne, som er med til at beslutte, hvad for nogle byrum, som trænger til mere liv – og hvordan de skal bruges,” fortæller Maj Britt Rosenmeyer Olsen fuld af entusiasme.


Cityvækst Holstebro tilbyder blandt andet et tomt butikslokale ved siden af deres eget kontor, som holstebrogenserne – ganske gratis – har mulighed for at leje i en kort periode.


”Vi stiller et lokale til rådighed og bidrager med sparring. Men ellers er idéen, at de selv skal stå for det hele og finde ud af, hvad det vil sige at have en butik,” fortæller Maj Britt Rosenmeyer Olsen. Lokalet skifter derfor udtryk alt afhængig af, hvem der dekorer den, og hvad de vil med det.


”Vi har blandt andet haft skoler, der har fremvist udstillinger og unge kvinder, som har lavet keramikworkshops,” uddyber Maj Britt Rosenmeyer Olsen. Hun fortæller, at de oplever en stor interesse fra borgerne i at leje lokalet: ”Vi flyttede ind omkring 1. maj, og vi har haft fuldt booket lige siden.”


Støtte til den unge kunstscene

Lærke Lützen-Laursen, Ida Florin og Sofie van Luttervelt er studerende på Kunst- og Design-linjen i Holstebro, og er nogle af dem, som har benyttet sig af Cityvækst Holstebro og deres lokale.


”Cityvækst passede perfekt til vores projekt, da de kunne tilbyde os gratis lokaler, som vi selvfølgelig var meget interesseret i, da vi er en nystartet forening.” Foreningen hedder Ung Kunst Kultur. Den skal hjælpe unge kunstner med at finde en platform, hvor de kan få lov til at udstille deres værker og produkter, og derved se, om der er målgruppe for deres produkter eller værker: ”Denne ide bragte vi for første gang ud i livet med vores Pop Up Shop, hvor vi netop skabte sådan en platform for unge kunstnere.”

Holstebrogenserne viste stor interesse for Ung Kunst og Kulturs Pop Up Shop, som forløb i tre
uger i november 2021. Foto: Ung Kunst og Kultur.

De tre unge kvinder håber på, at de med deres Pop Up Shop har bidraget til kulturlivet i midtbyen på forskellig vis: ”For det første håber vi, at vi har været med til at sætte fokus på den unge kunstscene i Holstebro, da den er ret fremtrædende og superfed. For det andet håber vi, at vores workshops har hjulpet med at give den gængse borger en indsigt i, hvor langvarig en proces det egentlig er at kreere noget, og hvor meget teknik det egentlig kræver, og at det får dem til at værdsætte tiden og kunstneren bag.”

Kultur i midtbyen

”Vores tomme lokaler er én ting, men ellers arbejder vi ude i byen,” fortæller Maj Britt Rosenmeyer Olsen. Hun uddyber, at Cityvækst Holstebro indgår i et Business Improvement District – også kaldet BID – samarbejde. Virksomheden giver penge til private aktører for eksempel butiksejerne i gågaden, som så har mulighed for at skabe mere liv i bestemte områder af byen: ”Vi betaler for noget, som er med til at løfte et bestemt område af byen. Og dem, som er aktive, det kan være butiksejerne i området, tager det så selv videre.”

På en tur i Holstebros gågade kan du se de forskellige BID-projekter. Blandt andet står der juletræer pyntet op med genbrugsmateriale skabt af skoleelever og grædemuren, hvor små sten er sat i vandet til stor underholdning for både børn og motionister, som kan springe fra sten til sten. Ét af de større, fremtidige projekter, som du kan forvente at se i gågaden, er en kæmpestor lysoverdækning. Maj Britt Rosenmeyer Olsen fortæller, at det bliver lidt ligesom paraplyerne i Vejle: ”Vi vil gerne hænge store retrolamper, som kan lyse i forskellige farver og skabe forskellige stemninger. Blandt andet vil de kunne lyse rødt til valentinsdag eller orange til halloween.”

”Vi gør, hvad vi kan”

Selvom Holstebro både er kåret til Danmarks bedste handelsby – og har landets bedste og hyggeligste gågade – er det stadig en by, som ligger i udkanten. Derfor er det essentielt at skabe projekter, som bidrager til liv og kultur i midtbyen.


”Vi gør, hvad vi kan. Det bliver vi nødt til. Vi er ikke Aarhus, vi ligger jo på Vestkysten. Derfor bliver vi også nødt til at kæmpe for, at folk vil hertil,” fortæller formanden for Cityvækst, Maj Britt Rosenmeyer Olsen.